W trosce o ich jakość dostosowujemy częstotliwość i kanały komunikacji do charakterystyki i aktualnych oczekiwań wybranej grupy Interesariuszy. Szereg tego typu działań prezentujemy w niniejszym Raporcie Zintegrowanym.
Uczestnicy Panelu Interesariuszy, który odbył się w grudniu 2017 roku, czyli przedstawiciele Grupy ORLEN i jej otoczenia, dokonali weryfikacji Mapy Interesariuszy. Na koniec 2019 roku w efekcie wewnętrznych konsultacji dokument został zaktualizowany w następującym zakresie: jako odrębna grupa Interesariuszy zostało wyodrębnione „Społeczeństwo”.
Mapa Interesariuszy Grupy ORLEN
Poniżej została przedstawiona częstotliwość angażowania Interesariuszy według typu i grupy.
Pracownicy
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
W Grupie ORLEN zatrudnionych jest ponad 22 tys. osób. Pracownicy mają zapewnione godne i przyjazne warunki pracy. Relacje wewnątrz firmy opierają się na uczciwości, szacunku w codziennych relacjach oraz na dialogu, współpracy i zaangażowaniu wszystkich w kształtowanie kultury zgodnej z Wartościami Firmy. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Odpowiedzialny Pracodawca. |
|
|
Administracja Publiczna
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Administracje rządowe centralne i terenowe w krajach, w których prowadzona jest działalność, czyli w Polsce, Czechach, Litwie, Niemczech i Kanadzie. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Otoczenie Regulacyjne. | PKN ORLEN i pozostałe spółki Grupy ORLEN prowadzą oparty o obowiązujące przepisy prawa, w pełni transparentny, otwarty dialog obejmujący między innymi zaangażowanie w opiniowanie projektów rozwiązań legislacyjnych na poziomie ustawodawstwa krajowego oraz wspólnotowego. |
|
Rynek kapitałowy
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Grupę „Rynek Kapitałowy” tworzą aktualni i potencjalni właściciele instrumentów finansowych emitowanych przez spółkę oraz instytucje organizujące i nadzorujące rynek obrotu tych instrumentów. Do grupy należą również podmioty kreujące opinie i analizy wskazujące na atrakcyjność inwestycyjną PKN ORLEN dla potencjalnych inwestorów i akcjonariuszy. Aktualnie największym właścicielem spółki i zarazem znaczącym inwestorem jest Skarb Państwa. Do Rynku Kapitałowego również zaliczają się: Akcjonariusze, Inwestorzy, Analitycy rynku, Giełda Papierów Wartościowych, Komisja Nadzoru Finansowego, Agencje Ratingowe, Dziennikarze ekonomiczni. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Komunikacja z Rynkiem Kapitałowym. | ORLEN utrzymuje stałe kontakty z instytucjami rynku kapitałowego wynikające z konieczności stosowania uregulowań prawnych i regulaminowych. Poza tym spółka znacząco angażuje się w obszarach inicjatyw i konsultacji dotyczących organizacji obrotu oraz zmian ustawowych.
Personalne angażowanie interesariuszy odbywa się najczęściej poprzez:
Istotnym punktem angażowania bardzo szerokiej grupy interesariuszy jest coroczne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. |
W trakcie wieloletniej obecności ORLENU na rynku kapitałowym, spółka wykształciła praktykę niemal nieustannego kontaktowania się z rynkiem kapitałowym, a co za tym idzie angażowania operujących na nim Interesariuszy. Dotyczy to w szczególności analityków rynku i inwestorów, którzy praktycznie mają nieustanny dostęp do konsultantów i specjalistów spółki. Cyklicznie przedstawiciele spółki, w tym członkowie władz, spotykają się z Interesariuszami podczas:
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy odbywa się raz w roku w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku obrotowego. |
Klienci
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Produkty i usługi Grupy ORLEN znajdują nabywców na 6 kontynentach. Wśród nich są zarówno klienci indywidualni (m.in. kierowcy), jak i klienci instytucjonalni, reprezentujący przemysł – chemiczny, motoryzacyjny, lotniczy, elektroenergetyczny, budowlany, rolnictwo, produkcję opakowań oraz przemysł spożywczy. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Odpowiedzialność wobec Klientów. |
|
|
Podwykonawcy i dostawcy
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Podwykonawcy i dostawcy dostarczają między innymi materiały i usługi dla operacyjnej działalności Grupy ORLEN. Realizowane są zakupy inwestycyjne, produkcyjno-remontowe, zakupy energii elektrycznej, biokomponentów, chemii produkcyjnej, zakupy logistyczne oraz zakupy dla stacji paliw czy zakupy ogólne (administracja, IT, usługi profesjonalne). Więcej informacji można znaleźć w sekcji Odpowiedzialność wobec Dostawców. |
|
|
Społeczność lokalna
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Mieszkańcy sąsiadujący z zakładami produkcyjnymi, infrastrukturą magazynową czy miejscami, w których Grupa ORLEN prowadzi prace wydobywcze i inwestycyjne. Jest to otoczenie najbliższe, często również pracownicy, kooperanci i ich rodziny.
Więcej informacji można znaleźć w sekcji Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa. |
|
|
Fundacje Grupy ORLEN
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
W Grupie ORLEN funkcjonują trzy fundacje korporacyjne – Fundacja ORLEN, Fundacja ANWIL dla Włocławka i Fundacja Unipetrol. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa. | Fundacje jako organizacje pożytku publicznego wykonują zadania w zakresie regulowanym przez ich Statuty, które są dostępne na www fundacji. |
|
Innowatorzy i startupy
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Wykorzystanie potencjału startupów i uwolnienie zasobów posiadanych przez duże korporacje stwarza m.in. możliwość :
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcjach Kapitał Intelektualny oraz Badania i Rozwój Technologiczny. |
|
|
Instytucje finansowe
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Banki, ubezpieczyciele są niezbędnym elementem rynku, wpływającym na kształt, dynamikę i kierunki jego rozwoju. | Zaufanie instytucji finansowych jest dla przedsiębiorstw jednym z kluczowych czynników sukcesu rynkowego. Dlatego w relacjach z nimi podmioty Grupy ORLEN konsekwentnie stawiają na pełną transparentność i budowanie długofalowych relacji. |
|
Regulatorzy
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Spółki Grupy ORLEN prowadzą działalność gospodarczą na rynkach regulowanych. Prowadzą oparty o obowiązujące przepisy prawa, w pełni transparentny, otwarty dialog z regulatorami. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Otoczenie Regulacyjne. |
|
|
Organizacje certyfikujące
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Instytucje pozwalające na standaryzację i optymalizację procesów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Dzięki ścisłej współpracy z nimi i otrzymywanym rekomendacjom Grupa ORLEN dysponuje zewnętrznym potwierdzeniem standardów stosowanych w wielu aspektach działalności, a klienci i kontrahenci zyskują pewność, że mają do czynienia ze sprawdzonym i wiarygodnym partnerem. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Zintegrowany System Zarządzania. |
|
|
Ajenci i franczyzobiorcy
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Dzięki ajentom i franczyzobiorcom Grupa ORLEN może umacniać pozycję rynkowego lidera w obszarze detalicznej sprzedaży paliw. Jest to grupa, od której w znaczący sposób zależy postrzeganie marki wśród klientów. Ajenci i franczyzobiorcy reprezentują podmioty silnie zróżnicowane pod względem skali i zasięgu działania, czy stosowanych modeli biznesowych. | Współpraca oparta jest o partnerskie relacje i najwyższe standardy biznesowe. Dilerzy oraz franczyzobiorcy korzystają z wynegocjowanych przez Grupę korzystniejszych warunków handlowych wzbogaconych o dostawców towarów pozapaliwowych. W sieciach stacji paliw zarządzanych przez Grupę ORLEN funkcjonuje kilka różnych modeli biznesowych cechujących się odmiennymi zasadami współpracy (COCO, CODO, DOFO, DODO). W modelach CODO właścicielem stacji są spółki (PKN ORLEN, Unipetrol, ORLEN Deutschland), a współpraca z prowadzącymi/dilerami odbywa się na bazie umowy o prowadzenie stacji w imieniu danej sieci. Każdy pracownik stacji zatrudniony jest przez Prowadzącego/Dilera. Na rynku litewskim wszyscy pracownicy stacji paliw są pracownikami spółki VENTUS będącej właścicielem sieci – w modelu COCO są oni związani umową o pracę. W modelach DODO i DOFO właścicielami stacji są partnerzy biznesowi, którzy w ramach umowy (kontrakt dilerski lub umowa franczyzowa) otrzymują brand i wsparcie służb operacyjnych w prowadzeniu stacji. W większości modeli pracownicy nie są zobligowani do wdrażania konkretnych rozwiązań, standardów oraz procedur, jednakże w oparciu o partnerską współpracę możliwe jest wsparcie biznesowe i pomoc w zarządzaniu sprzedażą, zakupami, sklepem i pracownikami. |
|
Organizacje branżowe i konsumenckie
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Współpracujemy ze stowarzyszeniami i organizacjami, zarówno branżowymi, specjalistycznymi jak i biznesowymi. Utrzymujemy kontakty ze specjalistami zajmującymi się podobną tematyką, co umożliwia wymianę doświadczeń z innymi firmami oraz udział w seminariach i konferencjach. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa. |
|
|
Media
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Za pośrednictwem mediów podmioty Grupy ORLEN komunikują się z otoczeniem. Informują o osiągnięciach, planach, wynikach, ale też odpowiadają na wszelkie pytania i wątpliwości dotyczące swojej działalności. Media są reprezentantem wszystkich grup Interesariuszy. |
|
|
Konkurencja
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Współuczestnicy rynku, podmioty, w relacji z którymi definiowana jest pozycja rynkowa Grupy ORLEN w poszczególnych segmentach działalności. Biorąc pod uwagę międzynarodową skalę i fundamenty działalności Grupy ORLEN, kluczowymi podmiotami konkurencyjnymi są przede wszystkim firmy z sektora rafineryjno-petrochemicznego, energetyki oraz sieci detaliczne sprzedaży paliw z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Otoczenie konkurencyjne. |
|
|
Instytucje Naukowo-Badawcze i Uczelnie
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Jednostki naukowe i badawczo-rozwojowe, a szczególnie uczelnie wyższe specjalizujące się w naukach ścisłych. Spółki Grupy ORLEN współpracują z podmiotami krajowymi (m.in. z Instytutem Chemii Przemysłowej, Politechniką Warszawską, Uniwersytetem Warszawskim, Instytutem Nafty i Gazu czy Politechniką Gdańską), ale także tworzą ośrodki edukacyjne poza granicami, w tym nowoczesne centrum badawczo-rozwojowe w czeskim Litvínovie. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Badania i Rozwój Technologiczny. |
|
|
Organizacje pozarządowe
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Ośrodki pełniące coraz ważniejszą rolę w rozwoju społecznym i ekonomicznym krajów, stanowiące niezwykle istotne uzupełnienie dla instytucji państwowych. Umacnianie ich pozycji, poprzez transfer wiedzy i wsparcie materialne, leży w głębokim interesie publicznym. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa. | Grupa ORLEN jest aktywna w tym sektorze zarówno poprzez wsparcie poszczególnych podmiotów, a także prowadzenie fundacji korporacyjnych: Fundacja ORLEN, Fundacja ANWIL dla Włocławka i Fundacja Unipetrol. |
|
Społeczeństwo
Charakterystyka | Sposób angażowania Interesariuszy | Częstotliwość angażowania Interesariuszy |
---|---|---|
Wszyscy Interesariusze w rozumieniu ogółu społeczeństwa, na których wpływ ma działalność Grupy ORLEN. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa. | Główne sposoby angażowania Interesariuszy zostały opisane powyżej. |
|