Priorytetem PKN ORLEN w każdej dziedzinie działalności jest zrównoważony rozwój, który rozumiemy jako troskę o przyszłe pokolenia. To oznacza, że w budowaniu pozycji Grupy Kapitałowej ORLEN cele społeczne są dla nas tak samo ważne jak cele biznesowe. Szanujemy człowieka i jego prawa. Korzystamy z zasobów naturalnych tak, by nie naruszać równowagi w środowisku. Czujemy się odpowiedzialni za innych członków społeczności, w której działamy, dlatego prowadzimy z nimi dialog i wspieramy ich na różnych polach aktywności. Tak szerokie podejście do odpowiedzialności wymaga realizacji działań z zakresu CSR we wszystkich obszarach firmy. Działania te wiążą się m.in. z edukowaniem oraz inspirowaniem interesariuszy do społecznej odpowiedzialności, dbałością o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, troską o ich rozwój, optymalizacją wpływu na środowisko, pielęgnowaniem wartości etycznych, przeciwdziałaniem korupcji, poszanowaniem praw człowieka, troską o dobro klienta oraz otwartością na jego potrzeby, budowaniem relacji partnerskich z kontrahentami. Szczególną uwagą otaczany jest Płock i region płocki. Koncern realizuje tu szereg projektów społecznych, edukacyjnych, środowiskowych i innych. Wśród nich warto wymienić innowacyjne narzędzie, jakim jest system OrlenInfo służący do kontaktów z lokalną społecznością. Dzięki niemu Spółka może szybko informować o wszelkich zdarzeniach do których doszło na terenie Zakładu Produkcyjnego, jak również o przedsięwzięciach inicjowanych na rzecz mieszkańców Płocka.
Kierunki działań z zakresu społecznej odpowiedzialności wyznacza strategia CSR spójna ze strategią biznesową ORLEN. Od 2019 roku wdrażana jest „Strategia CSR Grupy ORLEN do 2022 roku”, w której wyznaczono obszary odpowiedzialności: Społeczeństwo, Środowisko, Pracownicy, Klienci, Partnerzy biznesowi. Celami nowej strategii są: budowanie wizerunku PKN ORLEN jako lidera w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju, dążenie do osiągnięcia spójności celów biznesowych i społecznych, osiągnięcie synergii działań społecznych w Grupie ORLEN, zaangażowanie w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz wsparcie realizacji Programu Dostępność Plus. Ponadto w 2019 roku określono trzy priorytety dla działań społecznych: ochrona środowiska (np. projekty edukacyjne), promocja bezpieczeństwa (np. program „ORLEN dla Strażaków”), ochrona i promocja zdrowia (np. akcja „Miasteczko Zdrowia”). W osiąganiu celów społecznych kluczową rolę odgrywa Fundacja ORLEN, która w 2001 roku została powołana do pełnienia społecznej misji Fundatora, którym jest PKN ORLEN. Dla osiągnięcia większej spójności komunikacyjnej oraz wizerunkowej w 2019 roku zmieniono jej nazwę na Fundację ORLEN (wcześniej: Fundacja „ORLEN – DAR SERCA”).
Koncern w działalności sponsoringowej skupia się na kilku wybranych obszarach tematycznych, którymi są: wsparcie sportu zawodowego i amatorskiego, kultura i sztuka, promocja polskiej gospodarki, popularyzacja Polski na arenie międzynarodowej, promocja edukacji i wiedzy, projekty społeczne, działania z obszaru historii, pamięci i tradycji narodowej. PKN ORLEN angażuje się w życie środowisk lokalnych, zwłaszcza w Płocku. Ważną grupą działań są wydarzenia w ramach sponsoringu społecznego. Ich celem jest poprawa jakości życia mieszkańców ze szczególnym uwzględnieniem małych społeczności lokalnych oraz budowanie dobrych relacji ze wszystkimi grupami interesariuszy. Łączna liczba działań w tym obszarze wyniosła 277 projektów.
PKN ORLEN informuje o swoich działaniach społecznych m.in. na korporacyjnej stronie internetowej w zakładce „Odpowiedzialny biznes” oraz w corocznym raporcie zintegrowanym on-line. Dostępne są m.in. „Zasady realizacji działalności sponsoringowej” oraz „Polityka dobroczynności PKN ORLEN S.A.”.