Model zarządzania innowacjami w Grupie ORLEN skupia wszystkie aspekty strategii Koncernu, a same innowacje rozumie się znacznie szerzej niż wyłącznie tworzenie i wdrażanie nowych produktów czy usług. Zwracamy uwagę, między innymi na innowacje produktowe, procesowe, czy sprzedażowe. Za kluczowe uznajemy projekty związane z naszym obecnym łańcuchem wartości. Z uwagi na znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce, bardzo duży nacisk kładziemy na rozwój kompetencji pracowników. Konsekwentnie budujemy doświadczony zespół specjalistów, zwłaszcza w obszarze B+R oraz rozwijamy system wsparcia dla naszych liderów. Dodatkowo w ramach strategicznych kierunków rozwoju PKN ORLEN zdecydował o utworzeniu strategicznej agendy badawczej, uruchomieniu narzędzi pozyskiwania innowacji (akcelerator i fundusz CVC) oraz nawiązaniu bliższej współpracy ze startupami.
Strategię innowacyjności tworzą zarówno innowacje zewnętrzne, jak i wewnętrzne wsparte nowoczesnym modelem zarządzania. W ramach zwiększenia innowacyjności zewnętrznej są realizowane projekty, mające na celu współpracę w ramach zewnętrznego ekosystemu innowacji, sprawne wdrażanie nowoczesnych rozwiązań komercyjnych oraz wykorzystanie specjalnych narzędzi realizacji projektów. Innowacje wewnętrzne oznaczają usprawnienie procesów technologicznych i organizacyjnych, rozwijanie portfela projektów B+R oraz wykorzystanie synergii w ramach Grupy ORLEN. PKN ORLEN realizując konsekwentnie strategię B+R poprzez budowę Centrum Badawczo-Rozwojowego, będącego platformą współpracy pomiędzy PKN ORLEN a światem nauki i biznesem.
Grupa ORLEN wspiera kulturę innowacyjności, aby w pełni czerpać korzyści z innowacyjności wewnętrznej i zewnętrznej. W ramach organizacji promowana jest innowacyjność jako oczekiwana postawa, a dedykowana ścieżka decyzyjna dla projektów innowacyjnych pozwala na elastyczne reagowanie na potrzeby rynku. Co więcej, w ramach rozwijania kultury innowacyjności w 2019 roku realizowano projekty służące rozwojowi organizacji opartej na wiedzy i uwalnianiu wewnętrznego potencjału, w tym kontynuowano wewnętrzny program aktywizacji innowacyjności pracowników, który motywuje pracowników do zgłaszania inicjatyw i umożliwia identyfikację rozwiązań o wysokim poziomie innowacyjności (m.in. platforma dzielenia się wiedzą ORLEN Insight, platforma projektowa Rynek Szans, wewnętrzna platforma ORLEN Idea czy konkurs na najbardziej innowacyjny projekt roku).