Pomimo trudnych warunków operacyjnych wynikających z agresywnej polityki konkurencyjnej importerów sprzedaż wolumenowa Grupy ORLEN Lietuva w 2019 roku zwiększyła się o 0,8% (r/r) do poziomu 8 512 tys. ton. Najlepsze wyniki osiągnięto w grupie średnich destylatów, których sprzedaż wzrosła o 4,4%. Znaczący przyrost sprzedaży odnotowano dla paliwa lotniczego Jet A-1, którego wolumeny zwiększyły się o 24,9% (r/r). Sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 2,1% (r/r).
Sprzedaż lekkich destylatów zmniejszyła się natomiast o (4,9)% (r/r).
ORLEN Lietuva aktywnie uczestniczyła w procesie bilansowania deficytów Grupy ORLEN na rynku polskim. W 2019 roku dostarczono z tego kierunku znaczne wolumeny do Polski zarówno transportem lądowym, jak i morskim.
Gospodarka Ukrainy od kilku lat rozwija się w zadowalającym tempie. Według danych MFW w 2019 roku dynamika PKB wyniosła 3,0% jednak przy nadal wysokim poziomie inflacji wynoszącym 8,7%. Ukraina jest nadal postrzegana jako kraj niestabilny gospodarczo i obarczony dużym ryzykiem rynkowym, co nie sprzyja nowym inwestycjom i wzrostowi potrzeb transportowych.
W 2019 roku na rynku ukraińskim miało miejsce odwrócenie, obserwowanego od kilku ostatnich lat, trendu spadkowego konsumpcji benzyn. Rynek benzyn wzrósł aż o 13,3% (r/r). Konsumpcja oleju napędowego zwiększyła się z kolei o 5,3% (r/r). Podaż oleju napędowego w drugiej połowie 2019 roku znacznie spadła w związku z obłożeniem 4% cłem produktu rosyjskiego dostarczanego rurociągiem. Oznaczało to zaprzestanie dostaw oleju napędowego tą drogą i konieczność znacznego zwiększenia importu z Białorusi, Litwy i z morza. Konsumpcja Jet A-1 powróciła do poziomu z roku 2018, co oznacza spadek o (35)% w stosunku do roku 2018 głównie w wyniku uszczelnienia luki prawnej pozwalającej na mieszanie paliwa Jet A-1 z olejem napędowym.
W 2019 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, ukraiński rynek paliw podlegał silnej presji konkurencyjnej ze strony eksporterów rosyjskich i białoruskich oferujących atrakcyjny cenowo produkt. Pomimo tego osiągnięto rekordowy wynik sprzedaży paliw na poziomie blisko 1 mln ton. Największy wzrost miał miejsce w przypadku benzyny i paliwa Jet A-1. W osiągnieciu tak dobrych wyników, oprócz trudnej sytuacji podażowej, pomogła renoma pewnego i solidnego dostawcy.
Największą przewagą konkurencyjną Grupy ORLEN Lietuva jest precyzja i terminowość dostaw oraz niezależność dostaw od sytuacji geopolitycznej w regionie. Grupa ORLEN od lat buduje silną pozycję stabilnego i wiarygodnego partnera. Grupa ORLEN reprezentuje jedyny działający na Ukrainie koncern zachodni, którego kondycja najmniej zależy od skutków niestabilnej sytuacji politycznej w kraju, a tym bardziej trudnych relacji Ukrainy z Rosją.